Czy „napoleońskie” urzędy stanu cywilnego były prowadzone tylko przy parafiach rzymskokatolickich przez proboszczów tych parafii? Cz. I.

Do tej pory tak myślałam. Wydawało mi się, że takie były przepisy. Być może nie doczytałam dokładnie!

Ostatnio wróciłam na teren moich pierwszych poszukiwań genealogicznych czyli na Ziemię Dobrzyńską, tę część, która była w Księstwie Warszawskim i została włączona do zaboru rosyjskiego.  Tam zajmuję się historią rodzin ewangelickich.

Kiedy kilkanaście lat temu po raz pierwszy prowadziłam tam poszukiwania, posiłkowałam się współpracą z Oddziale Archiwum Państwowego w Toruniu we Włocławku. Dziś wszystkie księgi metrykalne wyznania ewangelicko-augsburskiego zostały zdigitalizowane i są dostępne w „Metrykach” na portalu genealodzy.pl. Jest to oczywiście duże ułatwienie dla poszukiwaczy, gdyż na tym terenie znajdowały się najpierw tylko dwie parafie w Lipnie i w Michałkach (dużo później przeniesionej do Rypina), a następnie powstawało ich więcej, więc nawet rodziny, które przez cały czas mieszkały w jednej miejscowości, mają zapisy przynajmniej w dwóch parafiach.

Nie od razu zwróciłam uwagę na to, że dla parafii ewangelicko-augsburskiej w Lipnie księgi dostępne są od 1808/1809. Zastanawiałam się najpierw czy może zdigitalizowano urząd stanu cywilnego przy parafii rzymskokatolickiej w Lipnie ze względu (może) na dużą ilość rejestrujących się tam ewangelików.

Zamiast zastanawiać się nad tym dalej po prostu zajrzałam do ksiąg.

Poniżej podaję link do jednej tylko strony, ale można przejrzeć i inne lata i akta metrykalne z tego wczesnego okresu (do końca 1825), gdzie czytamy, że na przykład w aktach urodzenia „przed nami Janem Pastenacy, proboszczem wyznania ewangelickiego, sprawującym obowiązki urzędnika stanu cywilnego Gminy Lipnowskiej Powiatu Lipnowskiego w Departamencie Płockim stawił się…”

Sprawdziłam, jak jest to zapisane w bazie „Pradziad”. Otóż, wyróżniony jest tam urząd stanu cywilnego, prowadzony – wiedząc o powyższym – przy parafii rzymskokatolickiej. Natomiast „napoleoński” urząd stanu cywilnego, prowadzony przy parafii ewangelicko-augsburskiej nie został skatalogowany oddzielnie. W jednym zespole „akta stanu cywilnego parafii ewangelicko-augsburskiej w Lipnie” znajdują się zarówno „napoleońskie” akta cywilne jak i te cywilno-religijne prowadzone od 1826.

Link do jednostek zespołu ASC parafii ewangelicko-augsburskiej w Lipnie w „Metrykach”

Link do przykładowego aktu urodzenia z 1812 z urzędu stanu cywilnego przy parafii ewangelicko-augsburskiej w Lipnie („Metryki”)

 

 

Skomentuj

