Honorata, druga żona mojego prapradziadka. Czasowa próba ukrycia tożsamości, czy tylko ciąg błędów w dokumentach?

Przyznam, że wróciłam do tematu dzięki temu, że „Geneteka” rozszerzyła możliwości poszukiwawcze o nowe pola. Być może można było rozwiązać ten problem już wcześniej, ale możliwość szukania w bazie i po nazwisku i po imieniu, co na przykład od początku oferuje portal Lubgens, zwiększa wygodę i możliwości poszukiwawcze, szczególnie jeśli mamy do czynienia z popularnymi nazwiskami.

Jeden z moich prapradziadków, Marcelli Kaliński (choć nazwisko ewoluowało od Koleński przez Kaleński do obecnie używanego Kaliński), po śmierci swojej pierwszej żony – mojej praprababci (moja bezpośrednia linia żeńska) – w 1880 ożenił się ponownie.

Ten akt drugiego ślubu znalazłam jeszcze na początku mojego zainteresowania genealogią i już wtedy wydał mi się trochę podejrzany. Czytamy w nim, że ożenił się z „Honoratą Szczęsną, wdową po Andrzeju Szczęsnym, córką zmarłych Andrzeja i Antoniny Szczęsnych, owczarzy z Gralewa, tamże urodzoną”. Wydało mi się podejrzane, że nazwisko panieńskie i po mężu było takie samo. To się oczywiście może zdarzyć, ale zbyt wielu było tu Szczęsnych, a nazwisko Szczęsny nie było zbyt popularne. Nie mogłam wtedy odnaleźć aktu jej pierwszego ślubu. Szukałam też aktu urodzenia w Gralewie, nawet po imieniu, i być może nawet go znalazłam, ale ze względu na brak pewności co do nazwiska panieńskiego, pozostawiłam tę sprawę na przyszłość. Głównie w nadziei, że kiedyś ten pierwszy ślub zostanie zindeksowany i łatwiej będzie można historię Honoraty i jej nazwisko panieńskie potwierdzić.

W międzyczasie poznałam mojego amerykańskiego kuzyna, który zapytał mnie o Zygmunta Kalińskiego, brata jego pradziadka Leona. Nigdy nie słyszałam ani o Zygmuncie ani o Leonie a wyglądało na to, że są braćmi mojej prababci Antoniny… więc bardzo się tym zainteresowałam.

Pytanie było takie, czy Zygmunt jest rzeczywiście bratem Leona i Antoniny.

Wróciłam więc do poszukiwań i odnalazłam, że Marcellemu i Honoracie Kalińskim urodziły się w 1881 bliźnięta: Zygmunt i Bolesław. Zygmunt wyjechał do USA a o Bolesławie na razie słuch zaginął, choć wydaje się, że nie zmarł w niemowlęctwie czy dzieciństwie, jak często się zdarzało jednemu z bliźniąt w tamtych czasach. W obydwu aktach urodzenia bliźniąt nazwisko panieńskie Honoraty zapisano „Więckoska” czyli w dzisiejszej pisowni Więckowska. Było to być może nazwisko bardziej prawdopodobne niż Szczęsna, ale w tym samym czasie otrzymałam odpisy aktów zgonu Marcellego i Honoraty – obydwoje zmarli w Zawierciu – i w odpisie (samego aktu urodzenia nie widziałam) aktu zgonu Marcellego podano nazwisko panieńskie żony, które brzmiało Jędrychowska, a w odpisie aktu zgonu Honoraty podano, że nazwisko panieńskie nie jest znane.

Pojawiły się już 3 możliwości, jeśli chodzi o nazwisko panieńskie Honoraty: Szczęsna, Więckowska i Jędrychowska. Oczywiście zawsze istniało prawdopodobieństwo, że żadne z tych nazwisk nie jest poprawne…

Wczoraj wypróbowałam więc nową wersję „Geneteki” z zamiarem znalezienia odpowiedzi na pytanie o nazwisko panieńskie Honoraty, i pytanie w ogóle, kim ona była. Najpierw wpisałam do wyszukiwarki Andrzeja Szczęsnego. Od razu otrzymałam odpowiedź na pytanie o pierwszy ślub Honoraty.

Odbył się on w Proboszczewicach w 1862. Panna, wstępująca w związek małżeński, nazywała się Honorata Więckowska, a jej rodzicami byli Andrzej (już zmarły) i Antonina (Krakowska) Więckowscy. Honorata wraz z matką mieszkała wtedy w Umieninie-Łubkach. Według aktu małżeństwa Honorata urodziła się w miejscowości Niedarzyn, należącej do parafii rz.-kat. w Gralewie – miejscowości, której dziś na mapie nie widzę, ale którą potwierdza akt urodzenia Honoraty, który również jest zindeksowany. Rzeczywiście urodziła się w miejscowości, której nazwa w 1842 była zapisana: Niedarzyno. Imiona jej rodziców w aktach urodzenia i pierwszego małżeństwa są zgodne. Są one też zgodne z tym, co jest zapisane o rodzicach Honoraty w akcie jej drugiego małżeństwa, jedynie nazwisko (rodziców czyli jej panieńskie) się tam nie zgadza. Jestem usatysfakcjonowana.

Cóż można powiedzieć o akcie ślubu z 1880? Zapewne ksiądz, który go spisywał, zamyślił się i jako nazwisko panieńskie Honoraty wpisał jej nazwisko po pierwszym mężu. W Zawierciu w 1918 osoba, która zgłaszała jej zgon, nie znała jej nazwiska panieńskiego, choć w brzmieniu słów Jędrychowska i Więckowska jest coś podobnego.

Ale, czy na pewno tak było?

Wydaje się, że jest coś na rzeczy z tym pierwszym ślubem Honoraty. Nie odnalazłam aktu zgonu Andrzeja Szczęsnego – być może jeszcze nie został zindeksowany. Natomiast trafiłam na akt urodzenia Antoniny Szczęsnej, córki Honoraty Szczęsnej, panny. Podany wiek matki to 35 lat. „Nasza” Honorata miałaby wtedy 30 lat. Być może jest to inna osoba. Jednakże imię Honorata było (i pozostaje) raczej rzadkie a tu mamy pasujące i imię i nazwisko. Ale dlaczego Honorata nie podała, że jest wdową lub żoną? Jeżeli matką Antoniny urodzonej w 1872 była rzeczywiście przyszła druga żona Marcellego, to musiały istnieć jakieś przyczyny, dla których nie informowała o tym, że jest mężatką. Na razie nie będę tego zgłębiać. Jednakże Honorata w 1880 mogła celowo podać nazwisko Szczęsny jako panieńskie, bo być może kiedyś posługiwała się nim – z jakichś przyczyn – właśnie jako nazwiskiem panieńskim, co potwierdzałby akt urodzenia z 1872.

Nie mam już wątpliwości co do nazwiska panieńskiego Honoraty, ta zagadka została rozwiązana. Nie jestem z nią spokrewniona, jej historię pozostawiam na razie nie do końca odkrytą. Jej potomkowie żyją do dziś. Być może zainteresują się jej historią.

Źródła:
RzK Gralewo, U 1 / 1842 Honorata Więckowska.
RzK Proboszczewice, M 16 / 1862 Andrzej Szczęsny i Honorata Więckowska.
RzK Żmijewo Kościelne, U 27 / 1872 Antonina Szczęsna.
RzK Bonisław, M 11 / 1880 Marcelli Kaliński i Honorata (Szczęsna) Szczęsna.
RzK Bielsk, U 50 / 1881 Zygmunt Kaliński.
RzK Bielsk, U 51 / 1881 Bolesław Kaliński.
USC Zawiercie, Odpis skrócony, Zawiercie Z 75 / 1914 Marceli Kaliński.
USC Zawiercie, Odpis skrócony, Zawiercie Z 77 / 1918 Honorata Kalińska.

Reklamy

2 myśli na temat “Honorata, druga żona mojego prapradziadka. Czasowa próba ukrycia tożsamości, czy tylko ciąg błędów w dokumentach?”

    1. Szczególnie, że te akurat zakończyły się sukcesem, a nie zawsze tak bywa. Choć oczywiście chciałabym wiedzieć, co się stało z Andrzejem Szczęsnym…i dlaczego Honorata najprawdopodobniej podawała się za pannę… Być może za jakiś czas Andrzej Szczęsny odnajdzie się w jakimś dokumencie a wraz z nim wyjaśni się sprawa panny Honoraty Szczęsnej – matki Antoniny urodzonej w 1872 – oczywiście, jeżeli te dwie Honoraty, „moja” i ta z 1872, były jedną i tą samą osobą, na co wskazuje zapis w akcie małżeństwa z 1880.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s